Шукати в цьому блозі

четвер, 3 лютого 2022 р.

Методичні рекомендації з питань організації роботи асистента вчителя в інклюзивному класі

Однією з найважливіших передумов  успішного розвитку  дитини з обливими  освітніми потребами  –  є  створення сприятливих,   комфортних  умов у  дитячому навчальному закладі.

Інклюзивна освіта – найбільш передова система освіти. Модель інклюзії передбачає пристосування всього життя навчального закладу до дітей з особливими потребами, створення в рамках звичайного класу унікального навчальнго місця, введеня ставки асистента вчителя.

Роль асистентів педагога в роботі інклюзивного класу є надзвичайно важливою і полягає в організації умов для успішного включення дитини з особливостями  розвитку в середовище школи.   Асистент вчителя — це посередник  між  дитиною та іншими дітьми і дорослими в шкільному середовищі.  Для того, щоб умови знаходження такої дитини в школі були по-справжньому комфортні та мотивували її на розвиток, робота асистента педагога (як і будь-якого іншого дорослого, який працює з дитиною з особливими освітніми потребами) повинна ґрунтуватися на наступних переконаннях: віра в можливості дитини, щирий інтерес до її особистості, прийняття її особливостей, доброзичливість, терпіння, послідовність.

 

Асистент вчителя:

  • інформує про хід роботи з дитиною (психологу, соціальному педагогу);
  • заявляє про проблеми, які виникають;
  • бере участь у розробці освітнього маршруту для дитини,у розв’язку питань, пов’язаних з життєдіяльністю дитини в школі;
  • на підставі записів у щоденнику відслідковує динаміку розвитку дитини (успіхи та проблеми).

Асистент вчителя разом із учителем здійснює роботу з адаптації навчальної програми для учня з особливими освітніми потребами й допомагає вчителеві у виготовленні наочного приладдя.

Асистент вчителя разом із психологом, соціальним педагогом, допомагає виявляти проблеми в шкільному житті учня з особливими освітніми потребами та виконує рекомендації фахівців з вирішення проблем.

Важливою рисою особистості асистента вчителя є здатність до ефективної комунікації. У роботі з дитиною від асистента вчителя будуть потрібні терпіння, увага, спокій. Ще одна його якість — гнучкість і адаптивність, здатність виступати одночасно в декількох ролях: як серед дорослих (батьків і фахівців школи), так і серед дітей (учнів). Адже йому доводиться виконувати різні соціальні ролі — друг-наставник для підопічного, дорослий друг і помічник підопічного в дитячому колективі, член команди фахівців супроводу дитини, консультант для батьків дитини.

Налагоджений контакт асистента вчителя з фахівцями ПМПК дозволяє зробити процес включення дитини з особливими освітніми потребами у шкільне життя більш ефективним.

 

1) Асистент вчителя — персональний супроводжувач учня з особливостями розвитку.

Асистент вчителя бере на себе функцію фахівця, який будує навчальний процес для учня з особливими освітніми потребами, допомагаючи вчителю пристосуватися до потреб учня,  не знижуючи при цьому якості освіти всього класу.

Учитель і асистент вчителя — це одна команда, у якій ролі мають розподіляться найбільш ефективним чином. Проте у свідомості учня лідером повинен залишатися вчитель.  Асистент вчителя повинен сприйматися як помічник педагога. Наприклад, асистент вчителя може заздалегідь домовитися із учителем про те, коли найбільш доречно викликати учня з особливостями розвитку до дошки. Під час уроку діти по черзі виходять розв’язувати приклади, і асистент вчителя подає знак учителю у той момент, коли його підопічний готовий вийти до дошки. Учитель відповідно задає більш легке завдання. Таким чином, дитина одержує досвід успішної відповіді перед класом. Від асистента вчителя може знадобитися допомога в адаптації навчальної програми до можливостей учня з особливостями розвитку. У цьому випадку він стежить за тим, що викладає вчитель, і подає матеріал у тому обсязі й на тому рівні, який зрозумілий учню з особливими освітніми потребами. Дитина при цьому перебуває в класі, слухає і учителя, і відповіді учнів, але виконує стільки завдань, скільки їй під силу. Процес активності учня перебуває під контролем асистента вчителя. Наприклад, асистент учителя може підказувати  учневі, скільки слів записати з дошки, направляти його при переході від одного завдання до іншого, підказувати, у який момент краще підняти руку й на яке питання вчителя відповідати. Таким чином, він ніби бере під контроль навчання дитини, поступово розширюючи її знання й адаптуючи учня до навчання у класі.

 

2) Асистент учителя — помічник учителя. У цьому випадку навчальне навантаження формується учителем, а він виступає в якості його помічника в організаційних моментах,  збираючи у всіх учнів зошити, підтримуючи дисципліну класу в процесі виконання завдання вчителя. Учитель же в цей час приділяє увагу учню з особливими освітніми потребами. Якщо вчитель прагне займати максимально лідерську позицію в навчальній діяльності учня, а ассистент вчителя при цьому не має фахової освіти (дефектологія, спеціальна або клінічна психологія тощо), то в такій парі найбільш оптимальним є стати для вчителя помічником у реалізації його ідей щодо навчання дитини з особливими освітніми потребами.

 

    Разом з однокласниками дитина проводить перерви, буває на вулиці (уроки фізкультури, прогулянки, екскурсії), у їдальні, у спортзалі, у роздягальні, на сходах між поверхами, у туалеті тощо. Враховуючи індивідуальні особливості поведінки дитини, необхідно продумати маршрут і врахувати труднощі, які можуть виникнути у процесі перебування дитини в цих місцях.  Якщо з якихось причин дитині з особливими освітніми потребами доводиться залишати клас протягом уроку, то необхідно підібрати приміщення (вільний клас), де асистент вчителя з учнем можуть провести деякий час. Приміщення повинне бути завжди тим самим: дитина повинна розуміти, що це місце, де відбувається нормалізація її стану. Краще, щоб воно перебувало поруч із класом — тоді на переміщення з одного місця в інше не витрачатиметься багато часу. У порожньому класі дитина може активно порухатися, зняти напругу від малорухомого сидіння. Приступаючи до організації освітнього простору, необхідно враховувати психологічні та фізичні особливості учня. Ретельна попередня підготовка асистента вчителя до включення дитини в освітнє середовище дозволить створити сприятливі умови перед початком навчального року та зробити перші дні перебування дитини в школі позитивними, знизити стрес.

Підготовку необхідно провести в кілька етапів:

1) Знайомство з педагогом класу, під керівництвом якого буде навчатися дитина. Необхідно визначити організаційні завдання:

якого роду допомога очікується від асистента вчителя (чи може асистент вчителя самостійно, по ситуації, вирішувати, що необхідноучню, або він повинен виконувати інструкції вчителя;

чи входить до обов’язків асистента вчителя допомога дитині тільки на уроці, чи й на перервах тощо).

2) Знайомство із супровідними документами дитини.

3) Знайомство з батьками та дитиною. Необхідне обговорення того, що дитина вміє, що може робити сама, а також — обов’язкове узгодження з батьками моментів, пов’язаних із харчуванням і медичною допомогою дитині в школі.

4) Адаптація освітнього середовища:

важливо детально продумати маршрут супроводу підопічного(наприклад, де зустріти дитину: біля дверей школи чи післятого, як дитина переодягнеться в роздягальні й попрощаєть піднятися в клас або спочатку відвідати туалет тощо); усунути фізичні бар’єри;

необхідно вибрати місце в класі, де буде сидіти дитина з особливими освітніми потребами (хоча варто мати на увазі, що воно може змінитися); обговорити, де буде сидіти ассистент вчителя (поруч із учнем або віддалік);

підготувати місце відповідно до потреб і особливостей дитини (яскраве маркування, висота стола й стільця тощо).

5) Складання індивідуального плану роботи з дитиною.

На кожному етапі роботи асистенту вчителя може знадобитисядопомога фахівців школи — психолога, логопеда, соціального педагога.

 

      Дитина з особливими освітніми потребами спочатку вибудовує відносини із близьким оточенням, у яке входить і асистент вчителя. Надалі це коло спілкування дитини повинно розширюватися, поступово включаючи нових людей. Роль асистента вчителя в організації соціального життя підопічного полягає в створенні умов для його успішного спілкування з однолітками і з дорослими. Учень із особ-

ливими освітніми потребами буде залучений у різні види відносин з оточуючими людьми: йому доведеться виконувати вказівки старших, брати участь в іграх з однолітками на перервах. Як і будь-якій дитині, у школі йому доведеться говорити й слухати, сидіти, ходити й бігати, орієнтуючись на поведінку інших дітей і дорослих

       Залучення однокласників до допомоги підопічному є найважливішим моментом у процесі розвитку самостійності учня. Якщо сусід по парті може в чомусь допомогти дитині замість асистента вчителя — це чудово. Щоб допомога з боку однокласників була можлива, на початку асистент вчителя (або вчитель) показує їм, як її можна здійснити. Наприклад, коли вчитель говорить: «Діти, відкрийте підручники на двадцятій сторінці», асистент учителя просить учня, що сидить поруч із дитиною з особливостями розвитку, допомогти підопічному відкрити підручник: «Допоможи, будь ласка, … відкрити підручник у потрібному місці. Спасибі!» Згодом асистент вчителя усе менше й менше «втручається» у процес допомоги.

Батьки підопічного — додатковий ресурс команди дорослих. Батьки учня з особливостями розвитку можуть стати активними  помічниками в роботі фахівців з їхньою дитиною у школі. Так як асистент учителя перебуває в близькому спілкуванні з дитиною (як на уроці, так і на перервах), він може надати повну кар-

тину життя свого підопічного. Асистент учителя може інформувати батьків про успіхи дитини усно, а може запропонувати їм свої записи в щоденнику спостереження. Необхідно розповідати батькам і про труднощі, про те, яким чином їх удалося подолати. Асистент вчителя також може запитати батьків про те, як дитина справляється з домашніми завданнями та чи виникають в неї проблеми, у зв’язку з цим надавати рекомендації.

 

Одним з показників успішності інклюзивного навчання є рівень

сформованості самостійності учня.

   Наступні етапи розвитку самостійності підопічного:

1. Учень й асистент вчителя сидять разом за партою, ассистент учителя допомагає дитині у всьому.

2. Учень сидить один, а потім (або відразу) з іншим учнем класу, асистент вчителя — позаду або віддалік.

3. Асистент вчителя приходить не на всі уроки, а тільки на ті, де без нього не обійтися (математика, письмо тощо).  Асистент  вчителя може також надавати допомогу іншим дітям класу, потім на деякі уроки асистент вчителя йде в інші класи допомагати іншим дітям.

4. Асистент вчителя приходить не щодня. У ці дні асистент вчителя працює з іншими дітьми.

5. Дитина вчиться самостійно. Звичайно, повний вихід асистента вчителя із системи відносин іноді може бути неможливим, але треба завжди пам’ятати, що це — ідеальна мета, і прагнути до її втілення.

вівторок, 19 травня 2020 р.

Робота асистента педагога під час карантину

Колеги, виникає багато запитань щодо роботи асистентів педагогів під час карантину. Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України №211 від 11 березня 2020 р. в період карантину асистент вчителя працює спільно з командою супроводу дитини з ООП, розробляє індивідуальні завдання для дитини відповідно до її потреб, виконує організаційно-методичну роботу.    

Що стосується оформлення звітів, планів роботи і т.п., то дані питання і ряд інших на час карантину затверджується відповідними наказами керівника закладу освіти. Отже, документація може різнитися.
Поспілкувавшись з колегами, отримавши консультацію у фахівців, опрацювавши нормативно-правову базу, хочу наголосити, що немає єдиного рішення відповідно до того, як саме оформляти роботу асистентів педагогів під час карантину. Тому керуємося здоровим глуздом та Постановою КМУ №211 від 11.03.2020 р.
Асистенти вчителя/вихователя приймають безпосередню участь у роботі вчителя/вихователя під час дистанційного навчання, беруть участь у розробці дистанційних уроків/занять (модифікація/адаптація навчальних матеріалів), займаються самоосвітою і т.д. Звичайно, усі види роботи необхідно фіксувати у індивідуальному плані роботи під час карантину чи у звіті (як у кого затверджено відповідним наказом керівництва закладу освіти). Із зразками індивідуальних планів роботи асистента вчителя під час карантину можна ознайомитися за посиланнями (зразок плану 1, зразок плану 2).
Особливо важкими вдалися перші тижні роботи, коли у швидкому (м’яко кажучи) режимі довелося опановувати ZOOM, скайп, Классрум, можливості власних сайтів, власних блогів, гугл-форми, хмарні технології…. Ось саме тоді був «зірковий час» асистента педагога! Коли усі учні та вчитель потребували його допомоги. Я впевнена, що вчителі/вихователі, які мають асистентів, відчули позитив від того, що такі фахівці є у інклюзивному класі.
Нижче наведу декілька прикладів оформлення індивідуальних планів асистентів учителя під час карантину. Це – пропозиція, рекомендація, приклад. У кожного з Вас – індивідуальний план. Не забудьте надати після карантину свідоцтва, сертифікати про перегляд вебінарів, прослуховування курсів, участь у семінарах, тощо.

Раджу Вам такі навчальні платформи (на них я особисто часто навчаюся та знаходжу цікаві та фахові матеріали):

1. УКРАЇНСЬКИЙ ГРОМАДСЬКИЙ ПРОЕКТ МАСОВИХ ВІДКРИТИХ ОНЛАЙН-КУРСІВ «PROMETHEUS»

На цій платформі є цикли курсів з підготовки до ЗНО, психології, удосконалення мовних навичок. Також вчителям може стати корисним курс щодо запобігання булінгу. Маса цікавих психологічних новинок, можливість освоїти основи медіаграмотності, курси по вдосконаленню розумових технік і підвищенню рівня мови - все це є на нашій українській платформі. 

Курси для вчителів:

Курс “Наука про навчання: Що має знати кожен вчитель?“
Курс “Дизайн-мислення в школі “
Курс “Глибинне навчання через трансформаційну педагогіку “
Курс “Впровадження інновацій в школах “
Курс “Наука повсякденного мислення“
Курс “Протидія та попередження булінгу (цькуванню) в закладах освіти“
Курс “Медіаграмотність для освітян“
Курс “Освітні інструменти критичного мислення“
Курс “Критичне мислення для освітян“

+ ЩЕ НОВІ КУРСИ. ОБЕРІТЬ ДЛЯ СЕБЕ!

2. CТУДІЯ ОНЛАЙН-ОСВІТИ – EDERA

Цей освітній ресурс не тільки має онлайн-курси, а й стане корисний великою бібліотекою, в якій кожен вчитель знайде безліч корисних методичних і дидактичних матеріалів. Також тут є ЗНО-платформа. На ній можна знайти деякі завдання, котрі можна провести на уроці.

Курс для вчителів початкової школи

Курс «Робота вчителів початкових класів з дітьми із особливими освітніми потребами»

Курс «Бери і роби»

3. ПЛАТФОРМА ВУМ

На цьому ресурсі можна знайти чимало цікавинок не тільки вчителям, а й школярам, студентам, працівникам медичних установ і взагалі всім людям, котрі люблять постійно розвиватися.

Курси: https://vumonline.ua/courses/

Школа ефективного мислення

Як провести EdCamp для своєї громади


4. БЕЗКОШТОВНІ ОНЛАЙН-КУРСИ MICROSOFT

Курси присвячені опануванню інструментів Microsoft для навчання.

5. КУРС ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ: "Ukrainian English Language"

Teacher Learning Platform

Навчання на платформі є частиною очно-дистанційного курсу, обов’язкового для вчителів початкових класів. Платформа складається з двох блоків:

інформаційного, який призначений для ознайомлення з опціями, цілями та задачами навчальної платформи (доступний англійський або український варіант);

навчального, який призначений для онлайн-навчання (доступний англійський варіант). 

6. ВСЕОСВІТА https://vseosvita.ua

сертифікати – платні.

Воротинцева Олена,
завідувач ресурсного центру
підтримки інклюзивної освіти ЗІППО

 

понеділок, 11 травня 2020 р.

Природознавство

07.04.20
Тема. Заповідні території та охорона природи
Робота над підручником 

Літературне читання

04.05.20
Тема. Подорож із реального світу в казковий Л.Керролл "Аліса в країні чудес"(Частина І. У кролячій норі")(продовження). Передбачення послідовності розгортання подальших подій
ст.162-170
05.05.20
Тема. Контрольна робота. Навичка читання вголос (усно). Текст та завдання и можете знайти в блозі свого класного керівника 

06.05.20
Тема. Опрацювання творів із "Хрестоматії сучасної української дитячої літератури для читання в 3, 4 класах". О.Караванська "Вишиванка"
Хрестоматія ст.130-133

08.05.20
Тема. Опрацювання творів із "Хрестоматії сучасної української дитячої літератури для читання в 3, 4 класах". О. Мамчич "Будиночок із зірками", "Босо-взутий сніговик"
Хрестоматія ст.134-137, виразно читати вірші; виконати тест
Хрестоматія:
Тест:

Українська мова

04.05.2020
Тема. Побудова речень з однорідними членами вираженими прислівниками
Робота над підручником 

06.05.2020
Тема. Спостереження за роллю прислівників у тексті
Робота над підручником 

08.05.2020
Тема. Урок розвитку зв'язного мовлення. Складання привітання до Дня матері
ст.55-57, виконання завдань в зошиті з розвитку зв'язного мовлення

Математика

04.05.2020
Тема. Письмове ділення з остачею багатоцифрових чисел на двоцифрові, якщо частка містить нуль одиниць. Задачі на спільну роботу
Робота над підручником. https://pidruchnyk.com.ua/614-matematika-bogdanovich-lishenko-4-klas-2015.html ст.163,

05.05.2020
Тема. Ділення складених іменованих чисел на двоцифрові числа. Обчислення значень виразів на сумісні дії різного ступеня. Розв'язування задач
Робота над підручником. https://pidruchnyk.com.ua/614-matematika-bogdanovich-lishenko-4-klas-2015.html с. 163-165

06.05.2020
Тема. Тематична контрольна робота з перевірки сформованості навичок усних обчислень. Контрольну роботу ви можете знайти в блозі свого класного керівника https://svitlanadanilenko.blogspot.com/p/4.html

08.05.2020
Тема. Аналіз контрольної роботи. Знаходження значень виразів на сумісні дії з багатоцифровими числами. Розв'язування рівнянь. Задачі на спільну роботу. Ділення іменованих чисел
Робота над підручником. https://pidruchnyk.com.ua/614-matematika-bogdanovich-lishenko-4-klas-2015.htmlст.165-166